Monday, August 4, 2014

Kapal Laksamana Yi dalam Perang Jepun-Korea Abad ke-16

                                            


Buku siri Osprey: Fighting Ships of the Far East (2) memaparkan fakta menarik tentang buatan kapal-kapal perang di Timur(China, Korea, Asia Tenggara & Jepun). Kelihatan daripada trailer filem 'Admiral Yi: Roaring Current', kapal-kapal tersebut dibuat dengan terperinci sekali bertepatan dengan fakta. Filem tersebut merakamkan era kegetiran bangsa Korea menghadapi penjajahan samurai Jepun sepanjang 1592 sehingga 1598. Tentera yang dinaungi oleh penyatu tanah Jepun, Toyotomi Hideoyoshi telah menyeberang dan menjarah satu persatu semenanjung Korea. 



Kerajaan Choson Korea pula dalam keadaan tidak stabil. Satu persatu kota dan tanahair dilanggar oleh tentera Samurai yang tidak berperikemanusiaan. 

Namun pada saat gelap itu, armada yang dipimpin oleh Laksamana Yi Sunshin telah mengalahkan armada Jepun di Pertempuran Hansando pada 1592. 

Paling menarik dalam pertempuran itu adalah armada Korea menggunakan kapal kobukson (kapal kura-kura / Turtle Ship) yang merupakan senjata rahsia mereka. Sebanyak tiga buah kapal tersebut bersama armada Korea (kapal lain bersama panokseons mengasak habis 47 daripada 73 armada samurai Jepun dengan tiada kemusnahan langsung di pihak Korea. 

Hal ini menaikkan semangat orang Korea menentang penjajahan, dan pukulan maut buat gerombolan samurai. 

Namun demikian, Laksamana Yi telah dikhianati dan dipecat daripada jawatannya. Apabila bangsa Korea mengalami kekalahan demi kekalahan, barulah timbul kesalan oleh Maharaja Korea, dan apabila mendengar Laksamana Yi masih hidup, ketua negara itu memanggilnya semula. Namun, armada Korea sudah kehilangan kapal kobukson, dan tinggal 12 buah sahaja untuk berdepan dengan ratusan kapal armada Jepun.

Kapal kobukson atau kapal kura-kura milik armada Korea

Filem tersebut mengetengahkan detik getir Laksamana Yi menyusun strategi bijak berlandaskan pengetahuannya dengan bentuk muka bumi dan arus lautan  di Selat Myongnyang, tenggara Korea.

Dalam pertempuran Myongnyang, armada Laksama Yi telah berjaya mengkucar-kacirkan armada Jepun. Pada saat kemenangan armada Korea itu, sebutir peluru sesat telah hinggap di dada laksamana ulung itu. Laksamana Yi mewasiatkan agar jangan dikhabarkan kematiannya sehinggalah kemenangan berpihak kepada Korea. Laksama Yi menjadi sosok lagenda bangsa Korea. Keberanian, kepintaran mencatur strategi dan ketabahan menghadapi gerombolan musuh yang besar menobatkannya sebagai salah seorang laksamana ulung dalam lipatan sejarah kenteraan lautan. 

Kira-kira 208 tahun selepas itu, seorang lagi laksamana lagenda senasib sepertinya, iaitu Laksamana Nelson. Beliau juga telah terkorban oleh peluru sesat pada saat kegetiran pertempuran Trafalgar.

No comments:

Post a Comment